Pratt & Whitney ogłosił, że silnik GTF Advantage uzyskał certyfikat typu od amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) dla rodziny airbusów A320neo. Advantage jest najnowszym silnikiem z rodziny GTF, który uzyskał certyfikat regulatora.
Według deklaracji producenta silnik GTF Advantage ma zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa i poziomu emisji CO2 o kolejny 1 proc. w porównaniu z obecnie stosowanymi silnikami rodziny GTF. Dzięki zdolności do zwiększenia ciągu startowego o 4 proc. na poziomie morza, Advantage może zapewnić większy zasięg i większą ładowność, dzięki czemu jest szczególnie odpowiedni dla samolotów A321XLR. Ponadto silnik ma zapewnić wzrost ciągu startowego nawet o 8 proc. podczas operowania z lotnisk położonych na wyższych wysokościach. GTF Advantage będzie można łączyć i wymieniać ze stosowanymi obecnie silnikami GTF.
- Silniki GTF już teraz oferują najniższe zużycie paliwa i emisję CO2 dla samolotów wąskokadłubowych. Silnik GTF Advantage rozszerza tę przewagę i zwiększa możliwości samolotu, zapewniając większy ciąg i jeszcze większą wartość dla operatorów samolotów z rodziny A320neo, zwłaszcza w samolotach dalekiego zasięgu, takich jak A321XLR, a wszystko to w bardziej wytrzymałej konfiguracji. Dzięki tej certyfikacji i dostawom silników jeszcze w tym roku, dobrze jest zaznaczyć te kamienie milowe w 2025 roku, kiedy Pratt & Whitney świętuje stulecie napędzania przyszłości - powiedział Rick Deurloo, prezes Commercial Engines w Pratt & Whitney.
GTF Advantasge obejmuje całkowicie przeprojektowane części o ograniczonej żywotności oraz ulepszenia technologiczne w całej drodze gazów spalinowych. Silnik jest bardziej trwały i posiada zwiększony przepływ powietrza w rdzeniu, co obniża temperatury robocze jednostki napędowej, oraz nowoczesną sekcją gorącą, która zwiększa czas eksploatacji silnika.W turbinie wysokiego ciśnienia (HPT) ulepszenia obejmują zaawansowaną konstrukcję profilu z ulepszonymi powłokami. HPT i komora spalania mają również zoptymalizowany rozmiar, kształt i lokalizację otworów chłodzących, z ulepszonymi technikami wiercenia otworów w celu zmniejszenia utleniania.
Program testowy GTF Advantage obejmował szeroko zakrojone testy wytrzymałościowe w celu zwiększenia dojrzałości produktu w momencie wejścia do eksploatacji. Silnik Advantage przeszedł dwa razy więcej testów niż obecny silnik GTF. Korzysta on również z ponad 100 tys. godzin testów silnika i platformy we wszystkich programach GTF, wraz z 38 milionami godzin podczas eksploatacji. Niektóre elementy konfiguracji GTF Advantage można włączyć do obecnego silnika GTF, aby wydłużyć czas pracy silnika.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.